tisdag 14 september 2010

Livet som småbarnsförälder

Från Katrin Zytomierskas blogg (www.finest.se/katrin) :
Var det fullmåne igår, eller? Jag och Bingo låg och vred oss halva natten. Vi pratade och försökte sova, pratade och försökte sova... Jag måste ta upp en sak med er. Jag och Bingo är nämligen inte helt överrens om detta. Så här. Jag tycker att vi ska ta varannan natt med Ringo. Alltså om jag går upp och ger honnom mat på natten, dvs avbryter min sömn, så ska Bingo gå upp på morgonen och gurgla med honom i soffan så att jag kan få sova till nio. Sen kör vi tvärt om. Bara det att om jag går upp på morgonen och gurglar så går ju jag och lägger mig med honom igen sen och sover till tio. Bingo går ju till jobbet såklart. Är det här fel? Det tycker Bingo. Han säger att jag är mammaledig och det enda som jag ska göra är att ta hand om Ringo, alltså ta alla nätter och morgnar?? Har han tappat förståndet? Jag har ett jobb. Det är att hand om Ringo. Han har ett jobb. Det är att fotografera mm. Varför ska jag då ta alla nätter? Det låter ju helt orimligt. Vad tycker ni?
En diskussion ALLA småbarnsföräldrar har. På familjeliv diskuteras detta flitigt. Vad ingår i "jobbet" mamma/pappaledig? Ska man ta hand om barnet 24 timmar om dygnet 7 dagar i veckan, diska, städa och göra alla hushållssysslorna? Är det rättvist? En arbetsvecka på 168 timmar när den andre jobbar 40 timmar plus att han/hon får mer betalt. Nätterna tycker jag är en sak, där tycker jag att Katrin är ute och cyklar. Jag har full förståelse för att den som jobbar behöver sova mer när den ska upp tidigt och jobba. Även att få sova ut en av dagarna på helgen, men avsade jag mig rätten till sovmorgon helt när jag blev mamma? Nej jag tycker nog att EN av helgens nätter borde tillfalla mig. Vad gäller städning och vård av hemmet får man försöka hjälpas åt. Jag sköter det stora lasset av det här hemma. Å andra sidan sköter Oskar all renovering, skötsel av bilar och mesta av trädgårdsarbetet. Det tycker vi funkar. Sen får man ju försöka hjälpas åt så gott man kan. För det är ju huvudsaken. Att komma överens om vad som funkar för just er! Det finns inga rätt och fel i den frågan, man måste som sagt hitta en egen lösning som alla är nöjda med.
Nu är ju detta bara min åsikt. Ibland funkar det för oss, ibland inte ;-) Ibland önskar jag att Oskar kunde göra precis som jag säger, men det är bara att inse att han inte är nån toffel - tyvärr!!

1 kommentar:

  1. hos fam wängefors är det varannan natt som gäller ÄVEN om Nettan ska upp o jobba. Detta är dock inget påfund från min sida utan hennes egna förslag!
    "Även om du är mammaledig o hemma med Wille hela dagarna så är det precis som mitt ett heltidsjobb och du är precis lika trött som jag. Men vi är två föräldrar som ska dela på ansvaret"

    Jag sover 1timma mer än henne på vardagarna, hon går upp 4.40 o åker till jobbet, jag går upp runt 6 med wille.

    Lördagar är min sovmorgon dag, söndagar är hennes.. :)

    Jag säger som du.. inget krav, men jag tycker väl att den föräldern som inte är hemma med barn åtminstone kan ta en natt i veckan. Det är inte för mycket begärt.

    SvaraRadera