måndag 18 oktober 2010

Kolik?

Är det kolik Kerstin har? Är det därför hon skriker mellan 7-12 varje kväll? Inte hela tiden men i attacker och hon skriker mer än hon är lugn. Detta läste jag på "vårdguiden". Kolik hos spädbarn Kolik är när ett spädbarn, som i övrigt är friskt, skriker i minst tre timmar mer än tre dagar i veckan utan synbar förklaring. Kolik är inte farligt men kan vara mycket ansträngande för familjen. Koliken kommer när barnet är några veckor och brukar försvinna när barnet blivit ungefär 3-4 månader. Inga barn har kolik efter fyra månaders ålder. Ungefär vart tionde barn drabbas av och det är lika vanligt hos ammade barn som hos de barn som får modersmjölkersättning. Troligtvis har kolik många olika orsaker. •En del barn har börjat med att vara svårtröstade och blir överstimulerade av föräldrarna. •Barnet drar ihop sig och har gaser, vilket kan ge magknip. •För en liten grupp kan symtom på kolik vara en reaktion på komjölk. Men hos de allra flesta barn med symtom på kolik hittar man ingen synlig orsak. Kolik är inte farligt och försvinner av sig själv, men för många familjer är den här tiden mycket ansträngande och man kan behöva av föräldrar, syskon och vänner. Du kan också får råd av sjuksköterskan på BVC. Symtom vid kolik •Barnet gråter häftigt, ibland i flera timmar. Gråtattackerna kommer vid samma tidpunkt varje dag, oftast under kvälls- och nattetid. Barnet gråter utan synbar anledning. •Barnet drar ofta upp benen mot magen, som i kramp, under koliken. •När barnet får ont vill det gärna suga och äta, även om det precis har ätit. Kanske för att det misstolkar det för hunger. •Koliken börjar under de första två till fyra veckorna av barnets liv och håller ofta i sig till barnet är cirka tre månader. Det kan vara svårt att veta om barnet verkligen är hungrigt eller inte. Det är lätt att hamna i en ond cirkel eftersom barnet ofta får mer ont i magen om det äter för mycket. Imorgon ska jag till BVC och träffa läkaren. Då ska jag fråga om detta för snart orkar jag inte mer! Hon får gärna vara vaken på kvällarna, men tycker så synd om henne när hon skriker och jag inte kan trösta henne! Inatt kom hon till ro 00.45, då var jag trött ska ni veta... Hon är 2 månader om en vecka så om det är kolik så är det väl minst en månad tills det lugnar sig... Jaja vi får se vad BVC säger. Vill bara veta vad det kan vara... Nån med erfarenhet av kolik som kan komma med råd?

3 kommentarer:

  1. Det är bara att härda ut... Havannah hade det, och jag låste praktiskt taget in mig vid 19,00 på kvällarna. Jag var ett vrak och ville klara mig själv. Inga tips eller råd verkade hjälpa så jag ville bara vara ifred med min lilla bebis. Det finns hur mycket tips och råd som helst på nätet, men du måste prova dig fram för alla barn är olika. Jag var tvungen att bära Havannah jämt och nästan hoppa fram. Hon var stel som en pinne och man fick nästan påminna henne om att man måste andas också, hur man nu gör det till en lite bebis. Ingenting hjälpte, det enda jag kan råda dig till är att ta hjälp av Oskar, så att du inte är själv om det... Chrille jobbar ju nätter så jag var själv om det i stort sett, när han väl var hemma ville hon bara vara hos mig eftersom det var jag som brukade bära runt henne. Ta även hjälp utifrån även om det kan kännas jobbigt, jag berättade inte för någon att jag tyckte det var jobbigt så ingen visste att jag hade det väldigt tufft fören efteråt. Jag trodde att folk skulle tycka att jag var en misslyckad mamma som inte orkade med mitt barn, så jag teg. Ångrar så att jag inte bad om avlastning ibland... Så gör det, det gör dig snarare till en starkare förälder för kolik är fruktansvärt påfrestande... Nu var ju Havannahs kolik inte bara kolik utan även komjölksallergi. Så själva koliken slutade tvärt vid 4 månaders ålder men ont i magen resten av dygnen slutade inte förens jag fick rätt ang. allargin på akuten en natt i december, då en mjölkfri kost fick bort det onda över en natt... Så stå på er och våga be om hjälp när det är tufft, för det är det och om inte jag minns fel så är 2a månaden den tuffaste, innan det börjar kännas lite bättre...
    MVH Jenny Nord

    SvaraRadera
  2. Tjenna!
    Prova magdropparna: MiniFom. Finns på apoteket. Det ska hjälpa/underlätta vid kolik.. jag känner en del som testat dropparna, & deras barn har mått bättre.
    Framförallt, du är ingen dålig mamma!!! Men visst känner man sej hjälplös när ens barn skriker, & man inte kan göra nått för att hjälpa....
    Kram till er!!!
    //Kia-nya grannen

    SvaraRadera
  3. hej sofia.

    Vi trodde oxå lite smått att wille hade kolik i början, han gallskrek, dock inte vid samma tid, men gallskrek mellan måltiderna.
    Vi började med minifom droppar (kan ta upp till 4veckor innan full effekt uppnås) dom hjälpte, men inte fullt ut.

    Jag testade allt, uteslöt mjölk ur min kost, uteslöt lök, paprika o sånt där, magmassage, bära i bärsele, bära i bärsjal. INGENTING hjälpte, han bara skrek.

    Jag fick magsjuka ett tag senare, då fick jag pumpa, så nettan fick ge honom mat på flaska, efter det sov han i 4 timmar utan minska skrik eller gnäll, det var DÅ vi fattade vad som var galet, han var för glupsk när han åt vid bröstet. Åt sig mätt på 10min o kunde stå sig i 3timmar, grejen var dock den att han fick i sig så mycket luft pga sin glupskhet så det gav honom magknip.
    Det hela slutade med att jag istället för att amma honom, pumpade ut o gav honom på flaska. Problemen försvann.

    Det kan vara värt att testa! Äter hon fort, äter hon tillräckligt? vad äter du? fiser hon mkt? rapar hon?

    du får gärna maila eller nåt om du vill prata.
    terese.wangefors@hotmail.se, telenr har du på eniro =)

    SvaraRadera