onsdag 17 augusti 2011

Intervaller

Idag var jag ute på mitt första intervallpass! Har googlat mig till lite info ett tag nu och idag kände jag att det var dags. Intervaller ska tydligen vara ett bra och effektivt sätt att ta träningen till en annan nivå och prestera bättre och bli snabbare när man springer vanligt! En exra bra morot fick jag när jag läste Martin Lidberg's blogg på viktklubb, han skrev såhär: Visste du att intervaller är ett väldigt effektiv sätt att förbränna fett på? Under själva passet så förbränner man mest kolhydrater när man har så högt tempo, men efterförbränningen av fett kan vara förhöjd i upp till två dygn efter ett sådant tufft pass. Vilket innebär att du förbränner fett dygnet runt dessa timmar. Dessa pass är inget för nybörjaren eftersom skaderisken är lite större men har man tränat och ökat sin träningsdos successivt under någon månad så kan man börja ge sig på intervallträning. Så mitt råd är att variera mellan lågintensiva powerwalks och högintensiva intervaller för bästa resultat. Många är tyvärr rädda att pressa kroppen lite hårdare men jag kan lova er att det inte är farligt, utan kroppen mår bara bra av detta i längden och resultatet blir så mycket bättre om man kan lägga in lite tuffare pass ibland.´ Jag körde 1 min-intervaller, dvs 1 min så sprang jag allt vad jag orkade (låg runt 14 km/h) och 1 min så gick jag powerwalk (ca 7-8 km/h).Detta upprepade jag 10 ggr och med 3 km uppvärmningsjogg och närmare 3 km jogg hem så blev detta passet närmare 1 mil! Med promenaden till dagis så blev motionskalorierna (MK) över 700. Gjorde alltså inget att jag åt en halv pizza till lunch (+ fika på mammaträffen). Tror uträkningen blev ungefär såhär 1800 kcal-700 mk = 1100 kcal tot. Helt ok =) Nu har jag även lite intervalltider att slipa på =)

1 kommentar: