tisdag 13 april 2010

Ultraljud!

Idag var vi på det stora ultraljudet, organ-screening som det kallas. Barnmorskan kollade allt från topp till tå och hon hittade ingenting som var galet =) Hjärta, hjärna, njurar, navelsträng mm - allt såg bra ut. Ska däremot tillbaka nån gång runt v.32. Vissa hjärtfel kanske inte syns så här tidigt men senare i graviditeten kan det bli mer tydligt. Nu såg allting som sagt bra ut så hon trodde inte att det skulle visa sig vara nåt galet men hon ville ändå ta det säkra före det osäkra! Jag fick svar på varför jag inte har kännt några sparkar utåt än eller varför Oskar inte har kunnat känna det. Läste nämligen i en gammal dagbok från när Gunnar låg i magen och då hade Oskar kännt sparkar från v.20 ungefär. Det beror tydligen på att livmodern ligger i framvägg. Detta är inget farligt, menkan kännas lite annorlunda. Moderkakan blir lite som en stötdämpare mot sparkar. Därmot sparkar ju bebisen för fullt inne i magen och det känns skönt att man kan känna av sparkarna där iallafall =) Oskar kommer säkert att kunna känna om några veckor när bebisen är lite starkare, han får bara stå ut lite till! Bf-datumet blev framflyttat till 5 sept. Lite drygt nu när det kändes som om tiden började gå lite snabbare igen. OM jag skulle gå över så finns det en risk att bebis kommer på mig födelsedag! Det vore ju en underbar födelsedags-present men lite drygt me eller? Hoppas att man inte ska behöva vänta riktigt så länge, det är ju för guds skull i höst!! Imorgon ska jag ringa min "riktiga" barnmorska igen och förhoppningsvis få en tid hos henne ganska snart. Längesen dom tog några prover nu och så vill jag höra hjärtljuden me =)

1 kommentar:

  1. åh vad mysigt! visste inte att du skulle ha en lite skrutt till ;) grattis!! jag v il också ju.....

    SvaraRadera