tisdag 20 april 2010

Ont!

Ja jag har ont i ryggen idag =( Allt har gått så bra hittills. Jag har varit riktigt pigg och kry, men sista halvtimmen på jobbet idag var en pina. Varje steg jag tog gjorde ont som tusan i nedre delen av ryggen/övre delen av skinkan. Jag fick som tur är sluta tidigare (tack Zozzo). Kvällen har därför varit väldigt lugn för min del, Oskar va lika duktig idag. Han va ute i trädgården fram tills 21 typ = duktigt! Nu hoppas vi bara att ryggonten inte är foglossning. Vilket det tyvärr verkar vara början till, känns väldigt bekant nämligen! Men vi ska inte måla fan på väggen än, hoppas att detta bara va en engångsgrej. BTW för er som inte vet va foglossning är (från sjukvårdsupplysningen): När man är gravid blir kroppens leder rörligare, särskilt i bäckenet, för att det ska kunna vidga sig under förlossningen så att barnet lättare kan komma ut. Det kallas foglossning.En del kvinnor får ont av foglossningen. Oftast börjar besvären i mitten av graviditeten, men de kan också komma tidigare eller senare.Det är vanligt att man har ont i ryggen under graviditeten, men all ryggvärk beror inte på foglossning. Foglossningsvärk känns bak i korsryggen, fram över blygdbenet, eller på båda ställena samtidigt. Det kan vara allt från ganska lindriga till mycket plågsamma besvär. Några få har så stora besvär att de måste använda kryckor eller rullstol för att ta sig fram.Foglossning är inte skadligt för vare sig kvinnan eller fostret, inte heller under förlossningen. Det är viktigt att man inte belastar bäckenet fel den närmaste tiden efter förlossningen, eftersom det kan hindra läkningen. Ungefär tre månader efter att barnet är fött brukar besvären vara borta. Nu ska jag snart ge upp dagen och lägga mig i sängen och soooova! Min lycka här i livet ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar